Меню Закрити

Заходи

30 квітня 2024 року на базі Київського столичного університету імені Бориса Грінченка відбувся тренінг “Порівняльний аналіз автономії університетів в країнах ЄС” у межах реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+: Жан Моне (тренер Сисоєва С.О., доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПНУ). Тренінг був присвячений порівнянню й узагальненню показників організаційної, фінансової, кадрової, академічної автономії в різних країнах Європейського Союзу.


23.04.2024 та 24.04.2024 о 13:40 відбулися лекція та семінар “Розвиток університетської автономії: досвід Королівства Іспанія” в рамках реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+ Жан Моне (викладач Мосьпан Н.В, доктор педагогічних наук, доцент). Метою занять було простежити тенденції розвитку університетської автономії Королівства Іспанія з 1980-х до 2023. Одним із питань для обговорення було також визначити вплив пандемії COVID-19 на вищу освіту Іспанії. Методи семінару: проєктне навчання, командна робота, навчання одногрупників, а також використання додатків гугл. Матеріал навчання: автентичні наукові публікації, звіти та вебресурси ЄС.


16 квітня 2024 року в Київському столичному університеті імені Бориса Грінченка в рамках реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+, Жан Моне для здобувачів вищої освіти освітнього рівня «доктор філософії» було прочитано лекцію «Розвиток університетської автономії: досвід Чеської Республіки». Лектор Галина Калінічева (кандидат історичних наук, доцент) проаналізувала історичні, суспільно-політичні та національні чинники успішної модернізації університетської освіти на демократичних засадах. Лектором висвітлювалися питання специфіки розвитку складових університетської автономії із демонстрацією нормативних документів Чеської Республіки в галузі університетської освіти, локальних нормативних документів окремих чеських університетів та експертних висновків Європейської асоціації університетів.
Метою семінарського заняття 17.04.2024 р. було закріпити отримані знання шляхом самостійного виконання дослідницьких завдань. Аспірантам було запропоновано виконати 2 завдання: 1) користуючись матеріалами запропонованих викладачем сайтів, знайти інформацію про освітні програми в чеських університетах на рівні PhD, які суголосні з освітньою програмою, за якою навчаються аспіранти КСУБГ та охарактеризувати зміст, специфіку та академічні можливості; 2) вказати на складові університетської автономії університетів, інформацію про які оприлюднено на офіційних сайтах чеських університетів. Виконання дослідницьких завдань на семінарському занятті сприяло усвідомленню ролі і значення університетської автономії як чинника розвитку демократичних традицій самоврядування та становлення громадянського суспільства у Чеській Республіці.


В рамках реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+, Жан Моне 9 квітня 2024 року в Київському столичному університеті імені Бориса Грінченка для здобувачів вищої освіти освітнього рівня «доктор філософії» було презентовано лекцію «Розвиток університетської автономії: досвід Угорщини». Лекторка – кандидат історичних наук, доцент Калінічева Г.І. зосередила свою увагу специфіці розвитку системи вищої освіти Угорщини, модернізації університетської освіти в контексті входження до Європейського освітнього простору, показниках розвитку університетської автономії у 2017 році та сучасними проблемами автономії університетів, пов’язаними з реформаційними заходами угорського уряду.
Закріплення теоретичних знань щодо практики реалізації університетської автономії в Угорщині відбулося на семінарському занятті 10 квітня 2024 р. Аналізуючи нормативні документи, що регламентують розвиток університетської автономії в Угорщині, аспіранти мали можливість визначити чинники, що сприяють чи обмежують розвиток організаційної, фінансової, кадрової, академічної автономії. Опрацьовуючи оприлюднену інформацію на офіційних сайтах державних, приватних, релігійних університетів, аспіранти акцентували увагу на існуючих елементах університетської автономії в угорських університетах.


2 і 3 квітня 2024 року в межах реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» (програми Еразмус+: Жан Моне) було проведено лекцію і семінар «Розвиток університетської автономії: досвід Республіки Словенії» для аспірантів Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. Під час лекції слухачі ознайомились з особливостями реалізації організаційної, фінансової, кадрової, академічної автономії університетів в системі вищої освіти Словенії. На семінарському занятті аспіранти презентували практики впровадження автономії на прикладі вибраних ними університетів Словенії. Особливу увагу слухачі звернули на широкі можливості інтернаціоналізації вищої освіти Республіки Словенія.


26 і 27 березня 2024 року в межах реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» (програми Еразмус+: Жан Моне) було проведено лекцію і семінар «Розвиток університетської автономії: досвід Румунії» для аспірантів Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. Під час лекції слухачі ознайомились із системою вищої освіти Румунії, особливостями реалізації організаційної, фінансової, кадрової, академічної автономії університетів. Семінар був присвячений аналізу практик впровадження автономії на прикладі Бухарестського університету. Аспіранти поглибили знання щодо функціонування подвійної асиметричної моделі управління університетом, а також можливостями університетської автономії для реалізації соціальної відповідальності Бухарестського університету.


25 березня 2024 року в Київському столичному університеті імені Бориса Грінченка відбулися дебати «Університетська автономія: достатня чи необхідна умова для якості вищої освіти» в рамках реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіти: досвід країн ЄС для України» (програма Еразмус+: Жан Моне).
Участь в дебатах взяли аспіранти університету, які розподілилися на 2 команди – Команду ствердження та Команду заперечення.
Команда ствердження відстоювала позицію незаперечних переваг університетської автономії, натомість команда заперечення наголошувала на доцільності державного регулювання окремих процесів у системі вищої освіти для забезпечення якості вищої освіти.
Оцінювала роботу команд суддівська група, до складу якої увійшли О. В. Горбань, доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри філософії та релігієзнавства; Т. О. Костюк член проєктної групи, доктор наук з державного управління, доцент, професор кафедри політології та соціології; Н. В. Мосьпан, член проєктної групи, доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри лінгвістики та перекладу; Л. М. Червона, кандидат філософських наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу взаємодії вищої освіти та ринку праці Інституту вищої освіти НАПН України.
При обговоренні першого проблемного питання «Університетська автономія як важливий фактор підвищення якості вищої освіти» команди репрезентували власне бачення переваг і викликів, які пов’язані з академічною, кадровою, фінансовою та організаційною автономією чи навпаки – централізованим державним регулюванням.
Презентуючи свої аргументи при обговоренні другого проблемного питання «Можливості університетської автономії для реалізації соціальної відповідальності університетів», учасники дебатів зосередилися на висвітленні трьох напрямів діяльності університетів, спрямованих на забезпечення соціальної відповідальності університетів перед суспільством: 1) сприяння розвитку місцевих громад: освітня і просвітницька діяльність університетів для місцевих громад, надання експертної допомоги місцевим бізнес-організаціям та підприємствам; 2) впровадження принципів сталого розвитку, сприяння розв’язанню екологічних проблем; 3) підтримка інклюзивності, рівності та різноманітності, забезпечення рівних можливостей для всіх своїх студентів та співробітників, незалежно від їхнього соціального походження, раси, статі або інших характеристик; підтримка студентів з обмеженими можливостями і вразливих та незахищених категорій.
Цікавими, оригінальними, неупередженими були відповіді команд на перехресні запитання та запитання від глядацької аудиторії.
Суддівська команда відзначила високий рівень підготовки учасників дебатів, їхню фахову зацікавленість та аналітичний підхід у висвітленні переваг та невикористаних резервів університетської автономії та державного регулювання системою вищої освіти.


18 березня 2024 року лекцію на тему «Розвиток університетської автономії: досвід Португалії» прочитала професор Тетяна Костюк, доктор наук з державного управління, доцент. Метою лекції було вивчення ще однієї європейської освітньої системи в рамках модуля Жан Моне «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України». Цільова аудиторія – аспіранти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. Під час лекції студенти мали змогу ознайомитися з португальською системою університетської освіти та всіма аспектами її автономії. Найважливіші фактори, які мають значення та були глибоко проаналізовані, включають організаційну, фінансову, управлінську та академічну автономію, і варто зазначити, що заклади вищої освіти Португалії є достатньо незалежними в процесі прийняття рішень, але все ще обмежені щодо просування та нарахування зарплат вищого адміністративного та наукового персоналу, фінансування та володіння нерухомістю. Серед освітніх систем Європи португальські університети класифікуються в середньо-високих або середніх групах у контексті загальної академічної автономії відповідно до методології проведених досліджень, на які ми спирались.


20 березня 2024 року в межах реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» (програми Еразмус+: Жан Моне) було проведено семінар «Розвиток університетської автономії: досвід Португалії» для аспірантів Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. На занятті аспіранти поглибили свої знання щодо специфіки розвитку університетської автономії в Португалії на прикладі Коїмбрського університету. Слухачі проаналізували можливості організаційної автономії для функціонування керівних органів університету; порівняли освітні програми для підготовки PhD в Коїмбрському університеті і Київському столичному університеті імені Бориса Грінченка за схожими спеціальностями; обґрунтували специфіку кадрової автономії у конкурсному відборі на посаду науково-педагогічних працівників у португальському університеті.


4 березня 2024 року відбулася лекція на тему «Розвиток університетської автономії: досвід Республіки Ірландія» (викладач: д.н.держ.упр., доц. Тетяна Костюк), яка розпочала новий семестр навчання в рамках модулю Жан Моне «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України». Цільова аудиторія – здобувачі вищої освіти третього (наукового) рівня Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. Під час лекції слухачі мали змогу ознайомитись з системою вищої освіти Республіки Ірландія та всіма аспектами університетської автономії. До найважливіших чинників, які було проаналізовано, відносяться організаційна, фінансова, управлінська та академічна автономія, і варто зазначити, що ЗВО Республіки Ірландія є в достатній мірі незалежними в процесі прийняття рішень щодо адміністративного та управлінського складу, студентського контингенту, джерел надходження фінансування та інвестування, володіння об’єктами нерухомості та впровадження освітньої діяльності. З-поміж освітніх систем Європи університети Ірландії посідають перше місце в контексті академічної автономії.

Семінарське заняття 07.03.2024 р. було логічним продовженням вивчення різних аспектів університетської автономії Республіки Ірландія. Метою заняття було закріпити отримані під час лекції знання, розширити їх та аплікувати на реалії України. Здобувачі вищої освіти третього (наукового) рівня ретельно опрацювали нормативно-правові акти національного законодавства Ірландії щодо університетського самоврядування, вивчили національні та міжнародні рейтинги університетів (наприклад, QS World University Ranking), проаналізували внутрішні документи провідних ЗВО Ірландії (на свій вибір) та доповідали про зміст, специфіку та академічні можливості ірландських ЗВО. Майбутні доктори філософії достатньо ґрунтовно і репрезентативно висвітлити самостійно обрані для виконання дослідницькі завдання. Семінарське заняття сприяло усвідомленню ролі і значення університетської автономії як чинника розвитку демократії та допомогло визначитись з напрямком бажаних реформ в системі вищої освіти та науки в Україні.


22 листопада 2023 року в межах реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» було проведено тренінг «Академічна автономія університету для розвитку демократичних цінностей у вищій освіті» (викладач Проценко О., кандидат педагогічних наук, доцент).


15 листопада 2023 року на базі Київського університету імені Бориса Грінченка відбувся тренінг «Тенденції університетської автономії в ЄС у передковідне десятиліття» (тренер: Мосьпан Н.В., доктор педагогічних наук, доцент). Тренінг проводився в межах Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+: Жан Моне.


08 листопада 2023 року на базі Київського університету імені Бориса Грінченка відбулись лекція і семінар, присвячені темі «Розвиток університетської автономії: досвід Німеччини» (викладач Сисоєва С.О., доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПНУ). Заняття проводяться в межах реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+: Жан Моне. На лекції лектор звернула увагу слухачів на особливості функціонування системи вищої освіти Німеччини і розвитку різних вимірів університетської автономії. Семінар був присвячений вивченню досвіду німецьких університетів щодо впровадження автономії на прикладі Берлінського університету Гумбольдта, Боннського університету, Гайдельберзького університету та інших відомих закладів вищої освіти Німеччини.


01 листопада 2023 року в межах реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» (програми Еразмус+: Жан Моне) було проведено семінар «Розвиток університетської автономії: досвід Литовської Республіки» для аспірантів Київського університету імені Бориса Грінченка. На занятті аспіранти поглибили свої знання щодо специфіки розвитку університетської автономії в Литві на прикладі Вільнюського університету і Університету Вітаутаса Великого; зробили порівняльний аналіз розвитку різних вимірів автономії університетів Литви та України.


25.10.2023 року на базі Київського університету імені Бориса Грінченка відбувся семінар «Розвиток університетської автономії: досвід Італійської Республіки» (викладач Сисоєва Світлана, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України). Семінар проводився в рамках реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+: Жан Моне. На занятті обговорювалися особливості розвитку автономії в університетах Італії на прикладі Римського університету Ла Сапієнца, Болонського університету, Міланського університету.


У межах реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+: Жан Моне відбулась лекція «Розвиток університетської автономії: досвід Литовської Республіки» (викладач Проценко Олена, кандидат педагогічних наук, доцент). Разом з майбутніми докторами філософії Київського університету імені Бориса Грінченка обговорили соціальний і економічний контекст розвитку університетської автономії в Литві, визначили позитивний досвід реалізації освітньої політики Литви щодо впровадження автономії в університетах країни.


11.10.2023 року в рамках реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+: Жан Моне (КУБГ) була проведена лекція «Розвиток університетської автономії: досвід Грецької Республіки» (викладач: Олена Проценко). Основною метою лекції було визначити соціально-економічні, політичні фактори розвитку університетської автономії в історичному контексті; схарактеризувати систему вищої освіти країни та нормативно-правове забезпечення її функціонування; дослідити особливості розвитку університетської автономії в університетах Греції.


11.10.2023 року на базі Київського університету імені Бориса Грінченка відбувся семінар «Розвиток університетської автономії: досвід Французької Республіки» (викладач: Олена Проценко, кандидат педагогічних наук, доцент). Заняття проводилось в рамках реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+: Жан Моне. Учасники Модуля – аспіранти КУБГ – досліджували особливості реалізації всіх вимірів університетської автономії на прикладі роботи закладів вищої освіти Франції. На семінарі учасники аналізували кейси французьких університетів відповідно до критеріїв оцінювання розвитку автономії, розроблених Європейською асоціацією університетів, визначали специфічні характеристики розвитку автономії французьких університетів та презентували результати своїх мікро-досліджень.


З 22 травня до 25 травня 2023 року було організоване наукове стажування аспірантів Київського університету імені Бориса Грінченка в Єзуїтському університеті Ігнатіанум в Кракові (Республіка Польща) у межах реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+: Жан Моне (на базі КУБГ). Стажування відбувалося за фінансової підтримки Єзуїтського університету Ігнатіанум в Кракові.

Багаторічна співпраця двох університетів отримала продовження під час реалізації Модуля, що надало можливість аспірантам, які активно і продуктивно в рамках навчальних занять Модуля займалися дослідженням розвитку університетської автономії країн ЄС, поїхати до Республіки Польща для вивчення цього питання на практиці. У ході стажування аспіранти ознайомилися із місією і візією університету, його структурою, особливостями організації освітнього процесу й проведення досліджень в контексті університетської автономії, реалізації концепції ігнатійської педагогіки. Щиро вдячні Єзуїтському університету Ігнатіанум в Кракові за теплий прийом і підтримку!


23 травня 2023 року на базі Київського університету імені Бориса Грінченка відбулась лекція «Розвиток  університетської автономії: досвід Французької Республіки» (викладач Олена Проценко). Заняття проводилось в рамках Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+: Жан Моне. Слухачі Модулю ознайомилися зі структурою системи вищої освіти країни, розглянули особливості функціонування закладів вищої освіти Франції та вивчили фактори та умови, що впливали на розвитку автономії французьких університетів.


18 травня 2023 року в рамках реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+ Жан Моне було проведено круглий стіл «Університетська автономія: баланс між державним регулюванням та відповідальною незалежністю». У заході взяли участь члени проєктної команди Модуля, здобувачі вищої освіти освітнього рівня «доктор філософії» Київського університету імені Бориса Грінченка, студенти і викладачі Державного університету телекомунікацій, Львівського національного університету імені Івана Франка, науковці Інституту вищої освіти Національної академії педагогічних наук України, а також аспіранти і викладачі Єзуїтського Університету Ігнатіанум в Кракові. Модерувала круглий стіл Олена Проценко, координатор Модуля, кандидат педагогічних наук, доцент.

З доповідями для обговорення виступили Сергій Курбатов, доктор філософських наук, професор кафедри соціології Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана (тема доповіді: «Автономія як необхідна передумова існування університету») і Георгіос Паппас, доктор філософії, тьютор кафедри романських мов та цивілізаційних досліджень Відкритого університету Греції (тема доповіді: «Грецький відкритий університет: ідентичність та функції).

У обговоренні взяли участь Марія Стаднійчук, Ольга Буряк, Володимир Снігур – здобувачі освітнього ступеня «доктор філософії» Київського університету імені Бориса Грінченка; Наталія Мачинська, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри початкової та дошкільної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка; Наталія Мосьпан, доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри лінгвістики та перекладу Київського університету імені Бориса Грінченка; Олена Оржель, доктор наук з державного управління, доцент, головний науковий співробітник відділу взаємодії університетів Інституту вищої освіти НАПН України. У ході дискусії учасники обговорили різні аспекти університетської автономії, представили кращі практики її впровадження, поділились власним досвідом участі в університетському врядуванні.


16 і 17 травня 2023 року продовжувалися навчальні заняття в рамках реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей: досвід країн ЄС для України» (програми Еразмус+, Жан Моне), що реалізується на базі Київського університету імені Бориса Грінченка. Майбутні доктори філософії та викладачі університету були активними учасниками лекції і семінару «Розвиток університетської автономії: досвід Королівства Швеція» (викладач Проценко Олена). На заняттях аспіранти вивчали не тільки досвід Королівства Швеції щодо розвитку університетської автономії, але й проводили порівняльний аналіз двох систем вищої освіти  – Швеції і Фінляндії, як держав, що належать до групи Скандинавських країн. Результати порівняльного аналізу аспіранти продемонстрували на семінарському занятті.


10 і 11 травня 2023 року  на базі Київського університету імені Бориса Грінченка були проведені лекція і семінар на тему «Розвиток університетської автономії: досвід Фінляндської Республіки» для аспірантів університету (викладач Проценко Олена). Навчальні заняття відбулися в рамках Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» (програми Еразмус+, Жан Моне).

Лекційне заняття було присвячене обговоренню соціально-економічних умов розвитку вищої освіти та університетської автономії Фінляндії; визначенню особливостей функціонування університетів в період реалізації освітніх реформ і надання закладам освіти більшої автономії; аналізу критеріїв і параметрів розвитку автономії університетів Фінляндії у 2023 році.

У ході семінарського заняття аспіранти презентували результати своїх мікродосліджень щодо характеристики нормативно-законодавчої бази розвитку університетської автономії Фінляндської Республіки та імплементації основних положень Закону про університети Фінляндської Республіки (1992) в практичній діяльності закладів вищої освіти країни.


19 та 24 квітня 2023 року були проведені лекція і семінар для майбутніх докторів філософії на тему «Розвиток університетської автономії: досвід Республіки Болгарія» на базі Київського університету імені Бориса Грінченка (викладач Костюк Т.О.). Заняття проведено в рамках реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+: Жан Моне.


12 та 17 квітня 2023 року відбулися навчальні заняття в межах реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України», програми Еразмус+: Жан Моне у Київському університеті імені Бориса Грінченка (викладач Костюк Т.О.). Майбутні доктори філософії КУБГ ознайомилися з особливостями розвитку університетської автономії в Республіці Хорватія. Серед питань, які обговорювалися на заняттях, можна виділити такі: перехід системи вищої освіти Хорватії до вимог ЄС в контексті автономії університетів від часів набуття незалежності країни; впровадження університетської автономії у провідних університетів, зокрема приватних.


3 квітня 2023 року в Київському університеті імені Бориса Грінченка в рамках реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+, Жан Моне для здобувачів вищої освіти освітнього рівня «доктор філософії» було прочитано лекцію «Розвиток університетської автономії: досвід Естонської Республіки» (викладач: Калінічева Г.). У ході заняття були проаналізовані історичні, суспільно-політичні, глобальні та національні чинники успішної модернізації університетської освіти на засадах демократизму та соціальної відповідальності. Лекторка висвітлювала питання специфіки розвитку складових університетської автономії, спираючись на нормативні документи, досвід управлінських інновацій в Естонії та експертні висновки Європейської асоціації університетів. Окремо було акцентовано увагу на академічних цінностях європейського простору вищої освіти як складової процесу гуманізації та демократизації освітнього процесу об’єднаної Європи.

         Метою семінарського заняття 05.04.2023 р. було закріпити отримані знання шляхом самостійного виконання дослідницьких завдань. Аспірантам було запропоновано виконати 2 завдання: 1) вказати на складові університетської автономії естонських університетів, інформацію про які оприлюднено на офіційних сайтах естонських університетів та 2) користуючись матеріалами запропонованих викладачем сайтів, знайти інформацію про освітні програми в естонських університетах на рівні PhD, які суголосні з освітньою програмою, за якою навчаються аспіранти КУБГ та охарактеризувати зміст, специфіку та академічні можливості. Майбутні доктори філософії достатньо ґрунтовно і репрезентативно висвітлити самостійно обрані для виконання дослідницькі завдання. Семінарське заняття сприяло усвідомленню ролі і значення університетської автономії як чинника розвитку демократичних традицій самоврядування та становлення громадянського суспільства в Естонії.


В рамках реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+, Жан Моне 27 березня 2023 року в Київському університеті імені Бориса Грінченка для здобувачів вищої освіти освітнього рівня «доктор філософії» було презентовано лекцію «Розвиток університетської автономії: досвід Королівства Данія». Лекторка – кандидат історичних наук, доцент Калінічева Г.І. зосередила свою увагу на спільних цінностях об’єднаної Європи, які є базисом соціально-політичного й економічного розвитку цієї скандинавської країни. На лекції висвітлювалися питання специфіки розвитку освітньої системи Данії, модернізації національної системи вищої освіти в контексті входження до Європейського освітнього простору, динаміки розвитку університетської автономії (порівняння 2017, 2023 рр.). На лекції наголошувалося на соціальній відповідальності університетів за якість вищої освіти, яка, завдяки державній підтримці та університетській автономії, є однією із найкращих в Європі.

         Закріплення теоретичних знань щодо практики реалізації університетської автономії в Королівстві Данія відбулося на семінарському занятті 29 березня 2023 р. Аналізуючи нормативні документи, що регламентують розвиток університетської автономії в Данії, аспіранти мали можливість визначити чинники, що сприяють чи обмежують розвиток організаційної, фінансової, кадрової, академічної автономії. На занятті було використано індивідуальний підхід при розподілі дослідницьких завдань з метою глибшого розкриття конкретного питання і ширшого охоплення кола проблем, які досліджуються. Виконання індивідуальних навчально-дослідницьких завдань завершилося колективним обговоренням досліджуваних питань. Семінарське занятті сприяло формуванню загальних та фахових компетентностей, спрямованих на усвідомлення ролі і значення університетської автономії у розбудові демократичних традицій самоврядування та у забезпеченні якості вищої освіти.


23.03.2023 року  та  28.03.2023 відбулись лекція та семінар з теми “Розвиток університетської автономії: досвід Королівства Бельгія” в рамках Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» (Еразмус+: Жан Моне). Майбутні доктори філософії Київського університету імені Бориса Грінченка були ознайомлені з роллю Бельгії в ЄС, особливостями функціонування системи вищої освіти в країні та мали можливість простежити динаміку змін у розвитку університетської автономії в країні у період з 2016-2023 рр. У ході семінарського заняття аспіранти здійснювали аналіз розвитку основних складових автономії  університетів Королівства Бельгії та презентували результати виконаних дослідницьких завдань.


16.03.2023 відбувся семінар “Розвиток університетської автономії: досвід Австрійської Республіки” в межах реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» (Еразмус+, Жан Моне). Учасниками семінару були майбутні доктори філософії та викладачі Київського університету імені Бориса Грінченка. Метою семінару було простежити тенденції розвитку університетської автономії Австрійської Республіки з 1980-х до 2023. У ході заняття аспіранти презентували результати групових мікродосліджень щодо розвитку різних складових автономії університету у зазначений період та обговорювали існуючі проблеми системи вищої освіти країни.  


У Київському університеті імені Бориса Грінченка продовжується реалізація Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+, Жан Моне. 14 березня 2023 року майбутні доктори філософії КУБГ мали можливість взяти участь в лекції «Розвиток університетської автономії: досвід Австрійської Республіки», яку проводила Мосьпан Н.В. (доктор педагогічних наук, доцент). У ході лекції було наголошено на спільних і відмінних характеристиках реалізації академічної, фінансової, кадрової та організаційної автономії в університетах Австрії та інших країнах ЄС.


Розширюємо співпрацю з командами, що реалізують проєкти програми Еразмус+, напрям Жан Моне в Україні. 9 лютого 2023 року координатор Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» Олена Проценко долучилася до Інформаційного семінару «Європейські цінності – основа функціонування ЄС» (Університет імені Альфреда Нобеля). Семінар проводився в межах реалізації Модуля «Стратегії ЄС, спрямовані на зростання, конкурентоспроможність і добробут – викладання на освітніх програмах Університету імені Альфреда Нобеля». Дякуємо колегам за цікаву інформацію та продуктивну дискусію!



31 січня 2023 року відбулась настановча зустріч команди Європейського виконавчого агентства з питань освіти і культури (ЕАСЕА) та координаторів проєктів Еразмус+: Жан Моне, які представляли університети з різних куточків світу. Зустріч стала можливістю поспілкуватися з командою EACEA, обговорити різні аспекти управління грантами та ознайомитися з успішним досвідом реалізації проєктів Жан Моне університетами різних країн. Щиро вдячні Європейському виконавчому агентству з питань освіти і культури за організацію заходу і можливість долучитися до спільноти Жан Моне!


У Київському університеті імені Бориса Грінченка продовжуються навчальні заняття з Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» (Програми Еразмус+: Жан Моне). 08 грудня 2022 року під час проведення лекції та семінару на тему «Автономія університетів як умова інтернаціоналізації вищої освіти» обговорювалася низка питань щодо соціальних та історичних передумов інтернаціоналізації вищої освіти (ІВО) крізь призму найкращих світових практик реалізації освітньої політики за умови дієвої автономії університетів; доведено, що магістральні складові та суміжні процеси ІВО (академічна мобільність, грантрайтинг тощо) неможливі без дієвої автономії університетів та відповідної державної підтримки розвитку цього процесу. А на семінарському занятті акцентували увагу на визначенні напрямів європейської політики щодо інтернаціоналізації вищої освіти в умовах розширення університетської автономії та обговорювали успішні кейси реалізації стратегії інтернаціоналізації вищої освіти в університетах країн ЄС в умовах автономії.


6 грудня 2022 р. відбулись лекція і семінарське заняття Модуля Жан Моне «Університетська автономія в розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України». Тема занять: «Узагальнені моделі автономії університетів у країнах ЄС».

Заняття були присвячені порівнянню американської і європейської моделей університетської автономії, а також аналізу диверсифікації моделей автономії в країнах ЄС за чотирма її вимірами – організаційним, академічним, фінансовим і кадровим.


У рамках Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» (програми Еразмус+: Жан Моне) 30 листопада 2022 року на базі Київського університету імені Бориса Грінченка була проведена лекція для майбутніх докторів філософії  «Автономія університету для сталого розвитку суспільства» (викладач: Сисоєва С.О., доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПНУ). У ході лекції були розкриті основні цілі сталого розвитку суспільства, ухвалені на Саміті ООН зі сталого розвитку на період 2015-2030 рр. та визначена засаднича роль університетів як автономних інституцій у досягненні поставлених цілей.


30 листопада 2022 року майбутні доктори філософії Київського університету імені Бориса Грінченка взяли активну участь в обговоренні нагальних проблем нормативно-правового забезпечення реалізації університетської автономії в країнах ЄС не тільки в умовах сьогодення, але й в контексті підготовки майбутніх реформ систем вищої освіти європейських країн. Дискусія відбувалася під час проведення семінару «Нормативно-правове забезпечення реалізації університетської автономії в країнах ЄС» (викладач: Проценко О.Б., кандидат педагогічних наук, доцент) у рамках Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» (програми Еразмус+: Жан Моне).


У рамках реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» (програми Еразмус+: Жан Моне) 23 листопада 2022 відбулась лекція для майбутніх докторів філософії Київського університету імені Бориса Грінченка на тему «Нормативно-правові засади реалізації університетської автономії країн ЄС» (викладач: Проценко О.Б., кандидат педагогічних наук, доцент). У ході лекції визначили основні нормативно-правові документи, що регулюють  реалізацію університетської автономії на рівні Європейського Союзу, розглянули шляхи врегулювання на законодавчому рівні відносин «держава-університет» в контексті  розвитку університетської автономії.


17 листопада 2022 р. здобувачі вищої освіти ступеня доктора філософії взяли участь у семінарському занятті № 3 Модуля Жан Моне «Університетська автономія в розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України». Тема семінару: «Історичний аналіз розвитку університетської автономії країн ЄС».

Аспіранти систематизували університетську автономію за чотирма її вимірами – організаційним, академічним, фінансовим і кадровим – на різних історичних етапах розвитку європейської вищої освіти: у середньовіччі і в епоху модерну, яка була представлена теоретичною моделлю університету В. Гумбольдта і її практичним впровадженням у діяльності Берлінського університету.


10 листопада 2022 р. здобувачі вищої освіти ступеня доктора філософії взяли участь у семінарському занятті № 2 Модуля Жан Моне «Університетська автономія в розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України». Семінар було присвячено теоретичному обґрунтуванню університетської автономії, визначенню її співвідношення з академічною свободою. Аргументами в обговоренні теми слугували документи Європейського простору вищої освіти: Велика хартія університетів (1988), Academic freedom and institutional autonomy – what role in and for the EHEA? (2016), Римське комюніке (2020).

Характеризуючи сутність університетської автономії, аспіранти дійшли спільного висновку, що демократичне суспільство потребує балансу між державною підтримкою університетів, їх самоврядуванням і соціальною відповідальністю закладів вищої освіти за результати своєї діяльності, перш за все за якість вищої освіти.


9 листопада 2022 р. відбулась лекція Модуля Жан Моне «Університетська автономія в розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» для здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії. Тема лекції: «Історичний аналіз розвитку університетської автономії країн ЄС». У ході лекційного заняття аспіранти ознайомились із зародженням академічної свободи і автономії університету в епоху Середньовіччя; з втіленням принципів університетської автономії в класичних моделях Університету: німецькій (гумбольтдівській), англійській (ньюмановській), французькій (наполеоновській); з подальшим розвитком автономії у вищій освіті Європи в ХХ ст.


3 листопада 2022 р. здобувачі вищої освіти ступеня доктора філософії взяли участь у семінарському занятті № 1 Модуля Жан Моне «Університетська автономія в розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України». Семінар було присвячено вивченню спільних цінностей та пріоритетів розвитку Європейського простору вищої освіти, зафіксованих у Римському комюніке (2020) міністрів країн – учасниць Болонського процесу. Аспіранти систематизували фундаментальні цінності Європейського простору вищої освіти; аналізували його перспективні напрями розвитку: ЄПВО інклюзивний, ЄПВО інноваційний, ЄПВО взаємопов’язаний; класифікували механізми і рекомендації для втілення цих напрямів у практику вищої освіти.

Семінарське заняття завершилось обговоренням дискусійного питання: Як ви розумієте поняття «відкрита, доступна, гнучка, індивідуалізована, безперервна освіта»? Чому ці поняття стали ключовими в розвитку Європейського простору вищої освіти?

Аспіранти дійшли спільного висновку, що саме ці поняття віддзеркалюють перспективи розвитку вищої освіти, яка пропонує рівноправний доступ до навчання, викладання та досліджень, плекає рівність і різноманітність, впроваджує інноваційні змісти та моделі навчання, щоб відобразити різноманітність потреб студентів.


  02 листопада 2022 року у рамках Модулю «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус +: Жан Моне, що реалізується в Київському університеті імені Бориса Грінченка, було проведено лекцію для здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії (викладач: Сисоєва С.О., доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України).

      Лекція була присвячена обговоренню методології порівняльних досліджень реалізації університетської автономії в країнах ЄС. Були розглянуті структурні одиниці наукового дослідження, зокрема дослідження університетської автономії; детально розглянуті критерії чотирьох вимірів реалізації автономії університетів (організаційного, кадрового, фінансового, академічного), що запропоновані Європейською Асоціацією Університетів і дозволяють визначити рівень розвитку автономії університетів певної країни.


Модуль «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+: Жан Моне

19 жовтня 2022 року розпочалися навчальні заняття для здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії з Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус +: Жан Моне, що реалізується в Київському університеті імені Бориса Грінченка.

      Реалізація освітнього модуля позитивно вплине на теоретичну та практичну підготовку майбутніх докторів філософії з розвитку демократії і демократичних цінностей в об’єднаній Європі, політики і практики розширення автономії у чотирьох напрямах діяльності університетів (організаційної, фінансової, кадрової, академічної). Модуль сприятиме розвитку демократичних цінностей у всіх учасників освітнього процесу, розумінню важливості розширення університетської автономії для розвитку соціальної відповідальності університетів, підвищення якості вищої освіти.

     Першу лекцію Модуля «Європейський простір вищої освіти: спільні цінності та пріоритети розвитку» проводила Сисоєва С.О., доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України. У ході лекції було наголошено на важливості розвитку цінностей у вищій освіті, розкрито практичний зміст формування європейського простору вищої освіти, наведено приклади функціонування систем вищої освіти країн ЄС, особливості інституційної автономії університетів.