Під час впровадження Модуля програми Еразмус+: Жан Моне «Університетська автономія в розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» в Київському столичному університеті імені Бориса Грінченка члени проєктної команди опублікували низку наукових статей, які стали важливим результатом реалізації Модуля.
Статті охоплювали теоретичні, парадигмальні, аксіологічні засади розвитку сучасної вищої освіти (Kostiuk, T. (2024). Key Stepping Stones of Modern Higher Education: Trapped Values and Reshaping of the Paradigm (Основні засади розвитку сучасної вищої освіти: від перегляду цінностей до переформатування парадигми). Continuing Professional Education: Theory and Practice, 2 (79), 18–28. https://doi.org/10.28925/2412-0774.2024.2.2), компаративний аналіз спільних рис і специфіки моделей університетської автономії в країнах Європи (Бульвінська, О. (2024). Моделі університетської автономії в країнах ЄС: компаративний аналіз. Неперервна професійна освіта: теорія і практика, 1 (78), 155–169. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2024.1.12), а також практичну модель розвитку європейських цінностей майбутніх докторів філософії під час впровадження Модуля програми Еразмус+: Жан Моне «Університетська автономія в розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» в Київському столичному університеті імені Бориса Грінченка (Protsenko, O., Bulvinska, O., & Kalinicheva Н. (2023). Higher Education as a Space for Forming the Values of United Europe (Вища освіта як простір формування цінностей Об’єднаної Європи). Multidisciplinary Journal of School Education, 12 (1 (23), 95–114. https://doi.org/10.35765/mjse.2023.1223.04).
Опубліковані статті спрямовані на популяризацію європейських демократичних цінностей та європейського досвіду університетської автономії в країнах ЄС, на підвищення рівня теоретичної та практичної підготовки здобувачів вищої освіти третього рівня в рамках Модуля, розвиток демократичних цінностей у всіх учасників освітнього процесу.
- Protsenko, O., Bulvinska, O., & Kalinicheva Н. (2023). Higher Education as a Space for Forming the Values of United Europe (Вища освіта як простір формування цінностей Об’єднаної Європи). Multidisciplinary Journal of School Education, 12 (1 (23), 95–114. https://doi.org/10.35765/mjse.2023.1223.04
- Бульвінська, О. (2024). Моделі університетської автономії в країнах ЄС: компаративний аналіз. Неперервна професійна освіта: теорія і практика, 1 (78), 155–169. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2024.1.12
- Kostiuk, T. (2024). Key Stepping Stones of Modern Higher Education: Trapped Values and Reshaping of the Paradigm (Основні засади розвитку сучасної вищої освіти: від перегляду цінностей до переформатування парадигми). Continuing Professional Education: Theory and Practice, 2 (79), 18–28. https://doi.org/10.28925/2412-0774.2024.2.2
25 березня 2024 року в Київському столичному університеті імені Бориса Грінченка відбулися дебати «Університетська автономія: достатня чи необхідна умова для якості вищої освіти» в рамках реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіти: досвід країн ЄС для України» (програма Еразмус+: Жан Моне).
Участь в дебатах взяли аспіранти університету, які розподілилися на 2 команди – Команду ствердження та Команду заперечення.
Команда ствердження відстоювала позицію незаперечних переваг університетської автономії, натомість команда заперечення наголошувала на доцільності державного регулювання окремих процесів у системі вищої освіти для забезпечення якості вищої освіти.
Оцінювала роботу команд суддівська група, до складу якої увійшли О. В. Горбань, доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри філософії та релігієзнавства; Т. О. Костюк член проєктної групи, доктор наук з державного управління, доцент, професор кафедри політології та соціології; Н. В. Мосьпан, член проєктної групи, доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри лінгвістики та перекладу; Л. М. Червона, кандидат філософських наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу взаємодії вищої освіти та ринку праці Інституту вищої освіти НАПН України.
При обговоренні першого проблемного питання «Університетська автономія як важливий фактор підвищення якості вищої освіти» команди репрезентували власне бачення переваг і викликів, які пов’язані з академічною, кадровою, фінансовою та організаційною автономією чи навпаки – централізованим державним регулюванням.
Презентуючи свої аргументи при обговоренні другого проблемного питання «Можливості університетської автономії для реалізації соціальної відповідальності університетів», учасники дебатів зосередилися на висвітленні трьох напрямів діяльності університетів, спрямованих на забезпечення соціальної відповідальності університетів перед суспільством: 1) сприяння розвитку місцевих громад: освітня і просвітницька діяльність університетів для місцевих громад, надання експертної допомоги місцевим бізнес-організаціям та підприємствам; 2) впровадження принципів сталого розвитку, сприяння розв’язанню екологічних проблем; 3) підтримка інклюзивності, рівності та різноманітності, забезпечення рівних можливостей для всіх своїх студентів та співробітників, незалежно від їхнього соціального походження, раси, статі або інших характеристик; підтримка студентів з обмеженими можливостями і вразливих та незахищених категорій.
Цікавими, оригінальними, неупередженими були відповіді команд на перехресні запитання та запитання від глядацької аудиторії.
Суддівська команда відзначила високий рівень підготовки учасників дебатів, їхню фахову зацікавленість та аналітичний підхід у висвітленні переваг та невикористаних резервів університетської автономії та державного регулювання системою вищої освіти.
З 22 травня до 25 травня 2023 року було організоване наукове стажування аспірантів Київського університету імені Бориса Грінченка в Єзуїтському університеті Ігнатіанум в Кракові (Республіка Польща) у межах реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+: Жан Моне (на базі КУБГ). Стажування відбувалося за фінансової підтримки Єзуїтського університету Ігнатіанум в Кракові.
Багаторічна співпраця двох університетів отримала продовження під час реалізації Модуля, що надало можливість аспірантам, які активно і продуктивно в рамках навчальних занять Модуля займалися дослідженням розвитку університетської автономії країн ЄС, поїхати до Республіки Польща для вивчення цього питання на практиці. У ході стажування аспіранти ознайомилися із місією і візією університету, його структурою, особливостями організації освітнього процесу й проведення досліджень в контексті університетської автономії, реалізації концепції ігнатійської педагогіки. Щиро вдячні Єзуїтському університету Ігнатіанум в Кракові за теплий прийом і підтримку!
18 травня 2023 року в рамках реалізації Модуля «Університетська автономія у розвитку демократичних цінностей у вищій освіті: досвід країн ЄС для України» програми Еразмус+ Жан Моне було проведено круглий стіл «Університетська автономія: баланс між державним регулюванням та відповідальною незалежністю». У заході взяли участь члени проєктної команди Модуля, здобувачі вищої освіти освітнього рівня «доктор філософії» Київського університету імені Бориса Грінченка, студенти і викладачі Державного університету телекомунікацій, Львівського національного університету імені Івана Франка, науковці Інституту вищої освіти Національної академії педагогічних наук України, а також аспіранти і викладачі Єзуїтського Університету Ігнатіанум в Кракові. Модерувала круглий стіл Олена Проценко, координатор Модуля, кандидат педагогічних наук, доцент.
З доповідями для обговорення виступили Сергій Курбатов, доктор філософських наук, професор кафедри соціології Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана (тема доповіді: «Автономія як необхідна передумова існування університету») і Георгіос Паппас, доктор філософії, тьютор кафедри романських мов та цивілізаційних досліджень Відкритого університету Греції (тема доповіді: «Грецький відкритий університет: ідентичність та функції).
У обговоренні взяли участь Марія Стаднійчук, Ольга Буряк, Володимир Снігур – здобувачі освітнього ступеня «доктор філософії» Київського університету імені Бориса Грінченка; Наталія Мачинська, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри початкової та дошкільної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка; Наталія Мосьпан, доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри лінгвістики та перекладу Київського університету імені Бориса Грінченка; Олена Оржель, доктор наук з державного управління, доцент, головний науковий співробітник відділу взаємодії університетів Інституту вищої освіти НАПН України. У ході дискусії учасники обговорили різні аспекти університетської автономії, представили кращі практики її впровадження, поділились власним досвідом участі в університетському врядуванні.